داستان زندگی بزرگان

داستانهایی زیبا، جذاب و حکمت آمیز از زندگی وخاطرات اولیاء خدا

داستان زندگی بزرگان

داستانهایی زیبا، جذاب و حکمت آمیز از زندگی وخاطرات اولیاء خدا

داستان زندگی بزرگان
بهترین کلاس اخلاق از منظر آیت الله بهجت
آیت الله بهجت می‌فرمایند؛ هیچ کلاس اخلاقی مانند شنیدن و خواندن داستان زندگی اولیا خدا کلاس تزکیه کننده نیست وقتی انسان به مرحله‌ای از تزکیه رسید آن گاه مرحله آموزش آغاز می‌شود تا انسان از لحاظ عقلانی رشد پیدا کند و به استدلال‌های قوی دست یابد و با این جزئیات اندکی از دین باخبر شود تا بتواند در سطحی هر چند اولیه از دین دفاع کند.

طبقه بندی موضوعی
چهارشنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۰۷ ق.ظ

پول با برکت

شخصی محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله رسید دید لباس کهنه به تن دارد. دوازده درهم به حضرت تقدیم نمود و عرض کرد:یا رسول الله ! با این پول لباسی برای خود بخرید. رسول خدا صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود: پول را بگیر و پیراهنی برایم بخر! علی علیه السلام می فرماید:- من پول را گرفته به بازار رفتم پیراهنی به دوازده درهم خریدم و محضر پیامبر برگشتم ، رسول خدا صلی الله علیه و آله پیراهن را که دید فرمود:این پیراهن را چندان دوست ندارم پیراهن ارزانتر از این می خواهم ، آیا فروشنده حاضر است پس بگیرد؟علی می فرماید:من پیراهن را برداشته به نزد فروشنده رفتم و خواسته رسول خدا صلی الله علیه و آله را به ایشان رساندم ، فروشنده پذیرفت .پول را گرفتم و نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمدم ، سپس همراه با رسول خدا به طرف بازار راه افتادیم تا پیراهنی بخریم .در بین راه ، چشم حضرت به کنیزکی افتاد که گریه می کرد.



پیامبر صلی الله علیه و آله نزدیک رفت و از کنیزک پرسید:- چرا گریه می کنی ؟کنیز جواب داد:- اهل خانه به من چهار درهم دادند که متاعی از بازار برایشان بخرم . نمی دانم چطور شد پول ها را گم کردم . اکنون جراءت نمی کنم به خانه برگردم .رسول اکرم صلی الله علیه و آله چهار درهم از آن دوازده درهم را به کنیزک داد و فرمود:هر چه می خواستی اکنون بخر و به خانه برگرد.خدا را شکر کرد و خود به طرف بازار رفت و جامه ای به چهار درهم خرید و پوشید.در برگشت بر سر راه برهنه ای را دید، جامه را از تن بیرون آورد و به او داد و خود دوباره به بازار رفت و پیراهنی به چهار درهم باقیمانده خرید و پوشید سپس به طرف خانه به راه افتاد.در بین راه ، باز همان کنیزک را دید که حیران و اندوهناک نشسته است . فرمود:چرا به خانه ات نرفتی ؟- یا رسول الله ! دیر کرده ام ، می ترسم مرا بزنند.رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:- بیا با هم برویم . خانه تان را به من نشان بده ، من وساطت می کنم که از تقصیراتت بگذرند.رسول اکرم صلی الله علیه و آله به اتفاق کنیزک راه افتاد. همین که به جلوی در خانه رسیدند کنیزک گفت :- همین خانه است .رسول اکرم صلی الله علیه و آله از پشت در با صدای بلند گفت :- ای اهل خانه سلام علیکم !جوابی شنیده نشد. بار دوم سلام کرد. جوابی نیامد. سومین بار سلام کرد، جواب دادند:- السلام علیک یا رسول الله و رحمة الله و برکاته !پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:- چرا اول جواب ندادید؟ آیا صدای مرا نمی شنیدید؟اهل خانه گفتند:- چرا! از همان اول شنیدیم و تشخیص دادیم که شمایید.پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:- پس علت تاءخیر چه بود؟گفتند:- دوست داشتیم سلام شما را مکرر بشنویم !پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:- این کنیزک شما دیر کرده ، من اینجا آمدم تا از شما خواهش کنم او را مؤ اخذه نکنید.گفتند:- یا رسول الله ! به خاطر مقدم گرامی شما این کنیزک از همین ساعت آزاد است .سپس پیامبر صلی الله علیه و آله با خود گفت : خدا را شکر! چه دوازده درهم بابرکتی بود، دو برهنه را پوشانید و یک برده را آزاد کرد!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۰۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی