داستان زندگی بزرگان

داستانهایی زیبا، جذاب و حکمت آمیز از زندگی وخاطرات اولیاء خدا

داستان زندگی بزرگان

داستانهایی زیبا، جذاب و حکمت آمیز از زندگی وخاطرات اولیاء خدا

داستان زندگی بزرگان
بهترین کلاس اخلاق از منظر آیت الله بهجت
آیت الله بهجت می‌فرمایند؛ هیچ کلاس اخلاقی مانند شنیدن و خواندن داستان زندگی اولیا خدا کلاس تزکیه کننده نیست وقتی انسان به مرحله‌ای از تزکیه رسید آن گاه مرحله آموزش آغاز می‌شود تا انسان از لحاظ عقلانی رشد پیدا کند و به استدلال‌های قوی دست یابد و با این جزئیات اندکی از دین باخبر شود تا بتواند در سطحی هر چند اولیه از دین دفاع کند.

طبقه بندی موضوعی
جمعه, ۳ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۱۵ ق.ظ

هدایت یک فیلسوف با صرف زمان وهزینه

اسحاق کندی - از دانشمندان صاحب نام عراق بود - و مردم او را به عنوان فیلسوف برجسته می شناختند. وی اسلام را قبول نداشت و کافر بود. می پنداشت بعضی از آیات قرآن با بعضی دیگر سازگار نیست تصمیم گرفت پیرامون به ظاهر ناسازه ها و ضد و نقیض های موجود در آیات قرآنی کتابی بنویسد! برای نگارش چنین کتابی در خانه نشست و مشغول نوشتن گردید. روزی یکی از شاگردان وی محضر امام عسگری (ع ) رسید و جریان را اطلاع داد. حضرت به او فرمود:- آیا بین شما مرد هوشمند و رشیدی نیست که استادتان را از نوشتن کتابی که درباره قرآن شروع کرده بازدارد و پشیمان سازد؟عرض کرد:- ما همگی از شاگردان او هستیم . چگونه ممکن است او را از عقیده اش ‍ منصرف کنیم ؟امام فرمود:- آیا حاضری آنچه را که به تو می آموزم در محضر استادت انجام دهی ؟ عرض کرد:- بلی !فرمود:- پیش او برو! و مدتی او را در این کار که شروع کرده کمک کن به طوری که انس بگیری و دوست و همدم که شدی به او بگو سؤ الی برایم پیش آمده اجازه می خواهم از تو بپرسم و غیر از شما کسی شایستگی پاسخ آن را ندارد.او خواهد گفت بپرس ! به او بگو:آیا ممکن است فرستنده قرآن (خدا) معانی را اراده کرده که غیر از آنست که شما فهمیده اید؟ او در جواب خواهد گفت :آری ؟ ممکن است .در این هنگام به او بگو:تو چه می دانی شاید منظور خدا از آیات غیر از آن معانی است که شما حدس می زنید. استادت به خوبی می فهمد منظور شما چیست .شاگرد نزد استاد اسحاق رفت ، مطابق دستور امام رفتار کرد و با او همدم شد تا اینکه زمینه برای طرح سؤ ال آماده گردید. آنگاه از استاد پرسید آیا ممکن است که خداوند غیر از معانی که تو از آیات فهمیده ای اراده کرده باشد؟استاد با کمال دقت به پرسش شاگرد گوش داد و گفت : دوباره سؤ ال خود را تکرار کن ! شاگرد سؤ الش را تکرار کرد.فیلسوف پس از کمی تاءمل اظهار داشت :آری ! ممکن است ، خداوند اراده معانی غیر از معانی ظاهر آیات داشته باشد. زیرا واژه ها و لغتها دارای احتمالات است و از لحاظ دقت نظر نیز گفته شما پسندیده می باشد.استاد می دانست شاگرد او توانائی چنین پرسشی را از پیش خود ندارد و از حدود اندیشه او بیرون است لذا روی به شاگرد و گفت : تو را سوگند می دهم که حقیقت را بگویی این مطلب را از کجا یاد گرفته ای ؟شاگرد ابتدا آن را به خود نسبت داد گفت :به ذهنم آمد که از تو بپرسم .استاد جواب او را نپذیرفت و اصرار نمود حقیقت را بگویدشاگرد:حقیقت این است که امام حسن عسگری (ع ) یادم داد.فیلسوف :اکنون واقعیت را گفتی ، چون چنین پرسشها جز از خاندان رسالت شنیده نمی شود.آنگاه فیلسوف با توجه به اشتباهات خود دستور داد آتش تهیه کنند و تمام آنچه را درباره تناقض آیات قرآن نوشته بود به آتش کشید و سوزاند!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۰۳

نظرات (۲)

لام
پاراگراف بندی کن که خسته کننده نشه
hes nemikonid in dastana yekam abakie!!!!!!!!!!!!! yani in aghaye filsof ke migid enghad bozorg bode khodesh in harfe emamo nemidoneste?! baba yekam to dastansarayi zogh be kharj bedid

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی